Selasa, 8 Februari 2011

MESYUARAT AGUNG MAPIM DAERAH- DAERAH DI NEGERI PERAK

Kampung Gajah ; - Bertempat di Kompleks Sejarah Resort Pasir Salak Kampung Gajah Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Daerah Perak Tengah telah mengumpulkan ahli-ahlinya bagi mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan kali ke 2 bagi daerah bekenaan pada 19 Februari 2010 jam 9 malam.

MAPIM Daerah Perak Tengah yang dibawah pimpinan Saudara Mohd Halisham Khalid yang juga Naib Yang Dipertua Bapa MAPIM Negeri Perak telah mengekalkan kesemua Jawatankuasa penaja MAPIM Daerah untuk Jawatankuasa MAPIM Daerah Perak Tengah bagi sesi 2010/2012.

Mesyuarat yang di rasmikan oleh Tn. Hj. Ayub Mohamed YDP MAPIM Perak berjalan lancar. Turut hadir memantau perjalanan mesyuarat ialah Setiausaha Kehormat MAPIM Perak En. Mohd Suhaimi Mohd Royani dan Bendahari Kehormat MAPIM Perak En. Abd. Rahim Arshad.

Dalam ucapan perasmiannya, Tn. Hj. Ayub menegur MAPIM Daerah Perak Tengah yang kurang aktif dan meminta organisasi di perkemaskan serta merancang program yang melibatkan masyarakat perbagai lapisan. Hj. Ayub juga berjanji akan memantau perjalanan setiap MAPIM daerah-daerah dan akan membantu dari segi kewangan serta membuat program kekeluargaan bersama.



Teluk Intan ; - Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Daerah Hilir Perak yang di bawah pimpinan Tn, Hj. Ayub Mohamed selaku Pengerusi Daerah antara MAPIM Daerah yang aktif mengadakan aktiviti dengan kerjasama pelbagai agensi Kerajaan dan Swasta.

Pada 21 Februari 2010, bertempat di Dewan Rumah Rehat Teluk Intan, MAPIM Daerah Hilir Perak telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunannya yang ke 2. Kehadiran Mesyuarat yang ramai di kalangan ahli baru hadir telah merombak sebahagian Jawatankuasa daerah dari yang sebelumnya. Antara pegawai yang masih memgekalkan jawatan asalnya ialah Tn. Hj. Ayub Mohamed (Pengerusi), Hjh Siti Zainun Abu Mansur (Naib Pengerusi Ibu), Tn. Hj. Pasri Khuzairi (Naib Pengerusi Bapa) dan En. Mohd Suhaimi Mohd Royani (Setiausaha) dan 2 orang Jawatankuasa Hjh. Latifah Ainon Abd. Latif dan Hjh. Maimunah Ibrahim.

Antara muka baru ialah Tn. Hj. Khalidin Zainal Abidin (Timb. Pengerusi), En. Mohd Nor Rashidi Abd Rashid, En. Abd. Rahim Arshad (Bendahari) dan 12 jawatankuasa yang lain adalah muka baru.

”Komitman rakan-rakan jawatankuasa dalam organisasi amat ditagih oleh MAPIM Daerah Hilir Perak kerana banyak perancangan program telah disusun sepanjang 2010 antaranya Seminar Kekeluargaan.”, kata Hj. Ayub. Bagi memantapkan lagi MAPIM Daerah Hilir Perak beberapa majlis kunjung hormat dengan Jabatan-Jabatan akan di adakan bagi menyampaikan maklumat dan penerangan objektif sebenar MAPIM.

En. Mohd Suhaimi dalam ucapan penanguhannya selaku Setiausaha mengajak rakan-rakan meluaskan lagi keahlian MAPIM daerah ke peringkat bawahan dengan komitman seorang jawatankuasa sekurang-kurangnya lima orang ahli.

MAPIM Daerah Hilir Perak juga telah meluluskan satu Usul untuk dibawa ke Mesyuarat Agung Tahunan Perwakilan 2010 MAPIM Negeri Perak.



Kampar ; - Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Daerah Kampar di bawah pimpinan En. Md. Yusuf Alang Ahmad selaku Pengerusi Daerah antara MAPIM Daerah yang aktif mengadakan aktiviti dengan kerjasama pelbagai agensi Kerajaan dan Swasta. Pada tahun 2009 MAPIM Daerah Kampar telah merangkul anugerah antara MAPIM Daerah terbaik peringkat Kebangsaan pada Konvensyen Kekeluargaan MAPIM Kebangsaan 2009 di Ipoh sempena Mesyuarat Agung Perwakilan MAPIM Kebangsaan yang di rasmikan oleh YAB Dato’ Dr. Zambry Abd Kadir, Menteri Besar Perak.

Dengan kerjasama gandingan yang mantap dengan beberapa agensi Kerajaan dan Swasta lebih memudahkan lagi MAPIM Kampar bergerak melakukan aktiviti bersama. MAPIM Kampar juga mempunyai antara keahlian teramai di Negeri Perak dari pelbagai kaum termasuk kaum orang asli.

Bertempat di Hotel Grand Kampar, pada 14 Mac 2010 MAPIM Daerah Kampar telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunannya yang ke 2 dengan di rasmikan oleh Yang Berbahagia Datin Seri Ismalina Ismail , Jawatankuasa MAPIM Kebangsaan.

Kehadiran mesyuarat mencecah 80 lebih ahli yang hadir menggambarkan bahawa MAPIM dapat diterima masyarakat umum yang mahukan bimbingan bagi memperkukuhkan institusi kekeluargaan untuk masa depan yang cemerlang.

Datin Seri Ismalina sendiri merasa kagum dengan sambutan yang di beri dan berharap anugerah MAPIM Daerah terbaik Kebangsaan dapat di pertahankan pada tahun 2010.

”Kekukuhan Institusi kekeluargaan itu penting kepada sesebuah keluarga,masyarakat, negeri dan negara seperti Malaysia kerana ia akan melahirkan generasi yang berkualiti dan cemerlang bagi memimpin atau menjadi tonggak membina kemajuan ekonomi, pembangunan dan kekuatan pertahanan kepada keluarga, masyarakat, negeri dan negara.”katanya sewaktu merasmikan mesyuarat. Turut hadir dalam perasmian mesyuarat itu, Tn. Hj. Ayub Mohamed YDP MAPIM Perak.

Pada agenda mesyuarat pemilihan jawatankuasa bagi MAPIM Daerah Kampar ramai penyandang jawatan muka-muka lama di kekalkan termasuk Pengerusi En. Md. Yusuf Alang Ahmad dan Timbalan Pengerusi MAPIM Daerah Kampar.



Manjung, Sitiawan ; - Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Daerah Manjung yang di pengerusikan oleh Tn. Hj. Mohd Hafidz Hj. Mohd Hassan selaku Pengerusi Daerah adalah salah satu daripada 7 MAPIM daerah di Negeri Perak yang turut aktif dengan program.

Bertempat di Pejabat GPMS Manjung berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan MAPIM Daerah pada 31 Mac 2010 bermula jam 9 malam dengan di rasmikan oleh En. Md. Yusuf Alang Ahmad Naib Yang Dipertua MAPIM Negeri Perak. Mesyuarat yang dipantau sepenuhnya oleh En. Mohd Suhaimi Mohd Royani Setiausaha Kehormat MAPIM Perak dan En. Abd Rahim Arshad berlangsung dalam suasana kekeluargaan. Tiada banyak isu dibangkitkan namun yang dicadangkan adalah program seminar kekeluargaan dan gesaan oleh pengerusi mesyuarat untuk penambahan ahli MAPIM daerah.

Kesemua Jawatankuasa lama di kekalkan termasuk Tn. Hj. Mohd Hafidz selaku Pengerusi Daerah kecuali yang tidak hadir digugur dan diganti dengan jawatankuasa baru.



Sungai Siput ; - Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Sungai Siput di bawah pimpinan En. Ahmad Muzakir Ngah Dimin selaku Pengerusi, merupakan salah satu Cawangan MAPIM Negeri Perak yang mendapat kelulusan penubuhannya pada tahun 2009.

Bertempat di Dewan Felda Lasah Sungai Siput berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan MAPIM pada 21 Mac 2010 dengan di rasmikan oleh En. Md. Yusuf Alang Ahmad Naib Yang Dipertua MAPIM Negeri Perak.

Kehadiran ahli baru dan lama pada Mesyuarat Agung Ke 2 telah merombak hampir separuh dari jawatankuasa lama bagi sesi 2010-2012. En. Ahmad Muzakir dikekalkan menerajui MAPIM Sungai Siput untuk penggal seterusnya. Dalam ucapan penangguhannya beliau berjanji akan berbincang dengan kepimpinan MAPIM Negeri untuk menganjurkan sekurang-kurangnya satu program negeri di Kawasan Sungai Siput di samping program-program lain.



Kinta Utara, Ipoh ; - Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Daerah Kinta Utara di bawah pimpinan En. Sharuddin Deli selaku Pengerusi penaja MAPIM Daerah, merupakan salah satu Cawangan MAPIM Negeri Perak yang juga mendapat kelulusan penubuhannya pada tahun 2009.

Kegagalan En Sharuddin untuk mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan dalam tempoh yang di tetapkan oleh Pengurusan MAPIM Negeri Perak maka Mesyuarat Agung Tahunan Daerah Kinta telah diambil alih oleh Pengurusan MAPIM Negeri Perak yang menyusun Mesyuarat melalui Pn. Salbiah Abdul Rahman yang merupakan ahli awal MAPIM di Perak.

Mesyuarat yang di rasmikan oleh Tn. Hj. Ayub Mohamed YDP MAPIM Perak dan di pantau oleh En. Mohd Suhaimi Mohd Royani Setiausaha Kehormat berjalan lancar dengan Pn. Salbiah di angkat untuk menerajui MAPIM Daerah Kinta Utara. ”MAPIM Negeri Perak bercadang untuk mengadakan satu program untuk masyarakat MAPIM Daerah Kinta Utara pada bulan Disember atau pada awal tahun 2011.” kata Hj. Ayub dalam ucapannya.



Tapah (Batang Padang) ; - Bertempat di Rumah Rehat Tapah dengan di hadiri oleh Tn. Hj. Ayub Mohamed, YDP MAPIM Perak, En. Md Yusuf Alang Ahmad Naib YDP, En. Mohd Suhaimi Mohd Royani Setiausaha, En. Yazid Ismail dan En. Mohd Nor Rashidi Rashid Jawatankuasa Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Negeri Perak, telah diadakan Mesyuarat MAPIM Daerah Batang Padang.

MAPIM Daerah Batang Padang yang di bawah pimpinan Tn. Hj. Ahmad Suhaimi Hj. Ariffin pada mulanya gagal mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan seperti yang diarahkan oleh MAPIM Negeri sehinggalah Pengurusan MAPIM Negeri mengambil alih . Melalui En. Md Yusuf Alang Ahmad Naib YDP MAPIM Perak satu mesyuarat di susun dan melantik En. Abdul Rahman Omar selaku pengerusi baru dengan di pantau oleh MAPIM Daerah Kampar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan