Rabu, 9 Februari 2011

Mesyuarat Pengelola Bacaan Yasin Perdana

Timbalan Presiden MAPIM Kebangsaan












Teluk Intan ;- Peperiksaan awam bagi pelajar-pelajar sekolah rendah dan menengah merupakan satu penilaian kepada seseorang pelajar dalam kemajuan pelajaran yang di terima di sekolah.

Bagi pelajar di sekolah rendah Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diduduki oleh pelajar tahun 6 adalah satu cara menilai tahap pencapaian atau kecenderungan pelajar itu untuk meneruskan pelajaran di tahap menengah sama ada Sekolah Harian Biasa atau Sekolah Berasrama Penuh. Penilaian Menengah Rendah (PMR) adalah formula untuk menentukan jurusan pelajar di tingkatan empat sama ada Kelas Sains, Sastera, Vokasional atau yang cemerlang akan mendapat tawaran ke Sekolah terkawal atau institusi seperti MRSM, Politiknik serta sekolah berasrama penuh.

Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) adalah penentu kepada seseorang pelajar ke Institut Pengajian Tinggi Kerajaan atau Swasta. Kejayaan cemerlang seseorang pelajar itu boleh melayakkannya melanjutkan pelajaran ke luar Negara dengan mendapat tajaan biasiswa dari pelbagai badan atau kerajaan.

Atas kesedaran ini Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Daerah Hilir Perak cuba membantu pihak Pejabat Pelajaran Daerah, Sekolah, Keluarga dan Pelajar Islam dengan menganjurkan program Bacaan Yassin Perdana Peringkat Daerah Hilir Perak.

Bertempat di Bilik Mesyuarat Masjidut Taqwa, Padang Tembak Teluk Intan pada 30 Julai 2010 satu Mesyuarat Penyelarasan Bacaan Yassin Perdana Peringkat Daerah Hilir Perak anjuran bersama MAPIM Daerah Hilir Perak dan Pengurusan Masjid Taqwa telah diadakan bersama 10 buah sekolah menengah dan rendah.

Mesyuarat yang di Pengerusikan oleh Tn. Hj. Ayub Mohamed Pengerusi MAPIM Daerah telah mendapat respon yang amat baik dari pihak sekolah yang hadir keatas penganjuran program. Program yang dicadang untuk diadakan di Masjid Masjidut Taqwa Padang Tembak Teluk Intan pada mulanya di tetapkan pada 6 September 2010 namun dipercepatkan pada 30 Ogos 2010 atas persetujuan beberapa sekolah.

Diakhir mesyuarat, beberapa sekolah juga bersetuju agar program dijadikan program tahunan dengan mencadangkan MAPIM sebagai penganjur. Program pertama ini yang dibiayai separuh dari MAPIM dan separuh dari Pengurusan Masjid juga bersetuju untuk menerima sumbangan dari luar dan kerjasama dari mana-mana pihak pada masa hadapan. Mesyuarat juga bersetuju melantik Tn. Hj. Ayub selaku pengerusi dan En. Mohd Suhaimi Mohd Royani Setiausaha Kehormat MAPIM Perak selaku Setiausaha program.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan