Khamis, 3 Februari 2011

Program Bacaan Yaasin Dan solat Hajat Perdana Untuk Peperiksaan Awam Pelajar Daerah Hilir Perak 2010














Hilir Perak, Perak : Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Daerah Hilir Perak bersama Jawatankuasa Masjidut Taqwa Padang Tembak dan Pejabat Pelajaran Daerah Hilir Perak sekali lagi bergabung menganjurkan program bersama Majlis Bacaan Yaasin dan Solat Hajat Perdana bertempat di Masjidut Taqwa, Padang Tembak pada 30 Ogos 2010. Di mulakan dengan Majlis Berbuka Puasa beramai-ramai di susuli dengan Solat Maghrib berjemaah, Bacaan Yaasin, Solat Isyak, Solat Sunat Hajat, Solat Terawih dan jamuan teh di akhir program.

Program yang julung kali diadakan telah mendapat sambutan yang amat menggalakan kerana yang hadir di luar jangkaan penganjuran. Penyertaan dari Sekolah-sekolah berhampiran antaranya katogeri Sekolah Menengah SMK Seri Setia, SMK Seri Kandi, SMK Abdul Rahman Talib, SMK Sultan Abdul Aziz, SMK Raja Muda Musa dan SM Teknik. Katogeri SRK terdiri dari SK Seri Setia, Sk Selabak, Sk Sultan Abdul Aziz, Sk Raja Muda Musa , SK Tebuk Banjar dan SK Pewira. Penyertaan teramai adalah dari SM Teknik yang hadir seramai 180 orang pelajar.

Objektif program ini adalah sebahagian dari usaha MAPIM, Masjidut Taqwa dan Pejabat Pelajaran Daerah Hilir Perak membantu pelajar-pelajar berikhtiar memohon kehadrat Ilahi kecemerlangan bagi menghadapi peperiksaan awam seperti UPSR, PMR, SPM dan STPM 2010.

Dalam ucapan terdahulu Tn. Haji Ayub Mohamed, Pengerusi MAPIM Daerah Hilir Perak merangkap Pengerusi Penyelaras Program berharap kerjasama seperti ini dapat di teruskan dan MAPIM juga berharap peningkatan kecemerlangan kelulusan pelajar Daerah Hilir Perak dapat di pertingkatkan ke tahap kualiti yang tinggi dari tahun lalu. Ibubapa juga perlu membantu anak untuk belajar, janganlah sewaktu anak mengulangkaji pelajaran ibubapa sibuk dengan rancangan TV dan doa seorang ibu dan seorang bapa itu sebahagian dari bantuan kecemerlangan anak itu di capai, ujar Tn. Hj. Ayub.

Turut hadir pada program ini En. Zainal Abidin Bin Osman Pegawai Pelajaran Daerah Hilir Perak bersama beberapa orang pegawai dan Ketua Kampung Padang Tembak. Dalam ucapan amanatnya, En. Zainal Abidin PPD Hilir Perak mencabar pelajar-pelajar Daerah Hilir Perak untuk membuktikan bahawa mereka adalah pelajar cemerlang dan di zahirkan dalam peperiksaan yang akan datang.

”Pelajar hari ini adalah aset masa depan negara dan tiang keteguhan benteng negara maka kalau pelajar hari ini tidak mampu untuk menjadi pelajar cemerlang dan terbilang maka mampukah untuk menjadi pemimpin negara di masa hadapan, ibubapa harus bersama memainkan peranan untuk menzahirkan kejayaan anak-anak”, katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan