Khamis, 3 Februari 2011

PROGRAM SINAR SYAWAL 2010















Kampar, Perak : Bertempat di Masjid Jamek, Kampung Sahom, Kampar, Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Negeri Perak dan MAPIM Daerah Kampar serta PIBG SMK Kampar, PDRM Kampar dengan kerjasama PPD Kinta Selatan, Jabatan Kebajikan Masyarakat Kampar, JKK Sahom, Yayasan Bina Upaya dan Jabatan Kesihatan Kinta telah menganjurkan bersama Program Sinar Syawal pada 26 Ogos 2010 yang di rasmikan oleh YB Dato’ Samsudin bin Abu Hassan, ADUN Air Kuning, Kampar.

Program yang melibatkan sebahagian pelajar dari SMK Kampar dan keluarga yang kurang berkemampuan di PPRT, Sahom Kampar bermula pada jam 3.00 petang dengan pelajar di beri ceramah oleh unit PDRM Kampar berkenaan Jenayah Remaja dan ceramah dari INTIM Ipoh dengan tajuk Insan Soleh dan keibubapaan. Bagi ibubapa, guru dan pegawai lain mengadakan gotong royong membersihkan persekitaran Masjid dan kawasan PPRT di samping ada rawatan percuma dan pameran oleh agensi yang terlibat.

Objektif program adalah untuk memberikan peluang dan ruang kepada pelbagai pihak untuk penambahbaikan hubungan permuafakatan integrasi masyarakat. Memupuk kesedaran dan kepentingan pencegahan jenayah dalam kalangan pelajar dan remaja. Memupuk semangat muhibah dan perpaduan dalam kalangan pelajar dan masyarakat dan memberikan bantuan keluarga pelajar yang kurang berkemampuan untuk menyambut Syawal dengan suasana ceria.

Pada ucapan perasmian program, YB Dato’ Samsudin mengajak masyarakat mempertingkatkan permuafakatan masyarakat dengan membantu mereka yang kurang berkemampuan menjelang Syawal di samping mempertingkatkan amalan di penghujung Ramadhan. Di samping itu beliau turut mengingatkan para pelajar dan remaja agar mengelak dari melakukan jenayah yang semakin menjadi-jadi melibatkan golongan pelajar dan remaja masa kini.

Program Sinar Syawal ini turut menyampaikan sumbangan kepada fakir miskin antaranya beras, gula, minyak dan barang makanan lain yang di sampaikan oleh YB Dato’, Tn. Hj. Ayub YDP MAPIM Perak, Pengetua SMK Kampar dan Ketua Polis Daerah Kampar serta Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Kampar kepada 30 fakir miskin yang terpilih di sekitar Kg. Sahom . Kemudian semua hadiri di hidangkan dengan jamuan berbuka puasa, Solat Maghrib, Solat Isyak dan Solat Terawih berjemaah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan